طرح توجیهی راه اندازی شهربازی | مشاوره سرمایه گذاری

طرح توجیهی شهربازی

طرح توجیهی راه اندازی شهربازی برای شهربازی داران و کسانی که قصد دارند شهربازی راه اندازی کنند بسیار مهم است.  در این مقاله می خواهیم در مورد طرح توجیهی اقتصادی شهربازی و درآمد شهربازی صحبت کنیم و به تمام سوالات شما در مورد اینکه آیا شهربازی درآمد دارد؟ آیا راه اندازی شهربازی سود دارد؟ بازگشت سرمایه تاسیس شهربازی چقدر است؟ آیا می توان با بودجه ای که داریم روی شهربازی سرپوشیده یا شهربازی روباز سرمایه گذاری کنیم؟ پاسخ دهیم.

طرح توجیهی راه اندازی شهربازی به دو بخش تقسیم می شود:

طرح توجیهی شهربازی روباز

طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده

در این قسمت می خواهیم به طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده بپردازیم.

 

درآمد و طرح توجیهی راه اندازی شهربازی

  • مجتمع تفریحی و بازی شادی شهر
  • هدف: احداث مجتمع تفریحی، بازی و ورزش
  • محل احداث: محدوده پارک شغاب
  • مساحت: ۳۰۰۰ متر فضای سرپوشیده
  • سرمایه گذاری: (مبالغ به میلیون ریال)

 

 شرح هزینه ها                                       جمع کل

زمین                                                     ۳۰۰۰۰

محوطه سازی                                           ۳۵۰۰

ساختمان ها                                            ۷۵۰۰۰

ماشین آلات                                            ۳۳۰۰۰

تاسیسات                                                 ۷۰۰۰

وسائل نقلیه                                              ۱۲۲۰

اثاثه اداری                                                  ۲۷۰

جمع دارائی های ثابت                               ۱۴۹۹۹۰

پیش بینی نشده(۵% اقلام فوق)                   ۵۹۱۰

هزینه های قبل از بهره برداری                       ۲۷۰۰

جمع کل سرمایه گذاری طرح                      ۱۵۸۶۰۰

 

ظرفیت بهره برداری:

مجموع ساعات کاری در سال * دفعات مراجعه به هر کانال در ساعت * تعداد کانال های خدمات دهی= ظرفیت طرح

۱۵۰۹۲۰۰ * ساعت ۲۴۵۰ * بار ۴ * کانال ۱۵۴ = ظرفیت طرح

بازار طرح توجیهی راه اندازی شهربازی:

طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان بوشهر ۱۹۵۲۲۲ نفر اعلام شده است. در صورتی که ۸۵% از این افراد امکان استفاده از شهربازی را داشته باشند و هر کدام تنها ۴ بار در سال به شهربازی مراجعه کنند و در هر بار مراجعه نیز هر فرد ۴ بازی انجام دهد مجموع تقاضا برای استفاده از تجهیزات در طول سال دو میلیون و ششصد و پنجاه و پنج هزار بار خواهد بود. این برآورد با در نظر گرفتن حداقل میزان استقبال از این شهربازی انجام شده است، بدیهی است با توجه به موقعیت مکانی شهربازی دهکده و همچنین عدم وجود فضاهای تفریحی مناسب جهت استفاده رده سنی مذکور در شهر بوشهر، امکان مواجه شدن با تقاضای بیش از این مقدار نیز غیر قابل پیش بینی و غیر محتمل نخواهد بود.

در آمد شهربازی 

در آمد شهربازی: سال اول ۷۰% : ۳۶۲۲۱ – سال دوم ۸۰% : ۳۶۲۲۱ – سال سوم ۱۰۰% : ۴۰۷۴۸ – سال چهارم ۱۰۰% : ۴۵۲۷۶ – سال پنجم ۱۰۰% : ۴۵۲۷۶٫

اجاره بهای واحدهای استیجاری: سال اول ۷۰% : ۸۴۰۰ – سال دوم ۸۰% : ۹۶۰۰ – سال سوم ۱۰۰% : ۱۲۰۰۰ – سال چهارم ۱۰۰% : ۱۲۰۰۰ – سال پنجم ۱۰۰% : ۱۲۰۰۰٫

جمع: سال اول ۷۰% : ۴۴۶۲۱ – سال دوم ۸۰% : ۴۵۸۲۱ – سال سوم ۱۰۰% : ۵۲۷۴۸ – سال چهارم ۱۰۰% : ۵۷۲۷۶ – سال پنجم ۱۰۰% : ۵۷۲۷۶٫

نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری: ۱۶٫۷۱%
نرخ بازده داخلی حقوق صاحبان سرمایه: ۱۸٫۱۹%
سال های بازگشت سرمایه عادی: ۵٫۲۵ سال
سال های بازگشت سرمایه متحرک: ۶٫۳۲ سال
اشتغال زایی مستقیم طرح: ۳۱ نفر
اشتغال زایی غیر مستقیم طرح: بیش از ۴۰ نفر

 

طرح احداث مرکز تفریح و بازی شهربازی شادی شهر

طرح توجیهی شهربازی

 

با فرا رسیدن زمان بیکاری، کودکان و نوجوانان پس از پشت سر گذاشتن مشغله هایشان در پی آنند که از زمان فراغت خود بیش ترین بهره را ببرند. پدران، مادران و مسئولان تعلیم و تربیت نیز با دغدغه چگونگی گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به دنبال برنامه ریزی صحیح در این زمینه هستند. اوقات فراغت پدیده ای است که از یک سو مناسب ترین بستر برای رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون و ابعاد مختلف وجود کودکان، نوجوانان و جوانان بشمار می آید و از سویی دیگر می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات اجتماعی و بزه کاری های فردی و اجتماعی می باشد.

بنابراین اگر با آگاهی و دانش با آن رو به رو نشویم و برنامه ای سنجیده و منظم برای رویارویی با آن نداشته باشیم، دچار صدمات و ضررهای جبران ناپذیری خواهیم شد. امروزه بیشتر وقت جوانان، به ویژه در فصل تابستان به اوقات فراغت اختصاص می یابد. طبق استانداردهای بین المللی، تعداد روزهای فراغت کشورهای دیگر در سال ۸۰ روز و این رقم در کشور ما ۱۰ روز بیشتر، ۹۰روز است. اما بررسی های انجام شده نشان می دهد که تنها ۶۱ درصد جوانان ایرانی اوقات فراغت خود را کافی می دانند. با گسترش دامنه اوقات فراغت باید دستگاه ها و نهادهای متولی برای گذران مناسب این ایام به فکر برنامه ریزی مناسب برای کودکان، نوجوانان و جوانان باشند. با توجه به اهمیت اوقات فراغت در زندگی کودکان و نوجوانان ضرورت برنامه ریزی در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد.

مفهوم اوقات فراغت

آلن بیرودر بحث از اوقات فراغت و معنای آن می نویسد: فراغت از Ieislr  مصدر قدیمی مبدل شده به اسم مصدر و از ریشه لاتینی Iicer به معنای مجازی شدن گرفته شده است. اوقات فراغت فقط زمان آزاد شده از بار کار نیست، بلکه فعالیتی غیر اجباری است. در فرهنگ عمید نیز درباره تعریف و معنای اوقات فراغت چنین آمده است: فراغت در فارسی به معنای آسودگی و آسایش و آسودگی از کار و شغل است. در همه تعاریف بر عنصر آزادی و اختیار فرد در انتخاب نوع فعالیت در زمان فراغت و نیز لذت بخش و ارضا کننده بودن فعالیت تاکید شده است. در یک جمع بندی کلی از مباحث فوق می توانیم اوقات فراغت را زمانی بدانیم که شخص در اختیار خودش است و می تواند به کار دلخواه خود بپردازد.

اوقات فراغت و تامین نیازها

گذران اوقات فراغت نیازهایی را در پی دارد که به اختصار بدان اشاره می شود:

نیاز به استراحت و رفع خستگی

انسان ها همه نیاز به استراحت و رفع خستگی دارند. پیوستگی در انجام کارها و نبود زمان کافی برای استراحت و فراغت موجب نزول کیفیت کار و نیز پرخاشگری فرد فعال می گردد. ولی باید به کودکان و نوجوانان آموخت که زمان بطالت نیست. بلکه زمانی است که فرد به تمرکز اعصاب می پردازد و حاصل آن افزایش بازده است. بدن و ذهن آدمی پس از مدتی کار، خود به خود نیازمند استراحت است و بطور طبیعی به آن می پردازد. پس اوقات فراغت می تواند چنین نیازی را رفع کند.

نیاز به تفریح

پس از انجام کار در طی ایامی خاص، آدمی نیاز دارد تا اوقاتی را صرف تفریح کند. نقل می کنند که حضرت علی(ع) در روزهای جمعه به بیرون از شهر مدینه و به قصد تفریح می رفتند. پس الگوهای دینی جایگاهی برای تفریحات در زندگانی پر بار خود در نظر گرفته بودند. گاه در ایام فراغت به سفر نیز می توان رفت و پیامبر(ص) فرموده اند: سافروا تصحوا. مسافرت کنید تا سلامت بمانید.

حتی سفرهای کوتاه به بیرون از شهر در روزهای جمعه و خوردن نهار در کنار رودخانه و سبزه زار می تواند تفریحی دل انگیز محسوب شود. به هر حال باید ترتیبی اتخاذ نمود که در ایام سال کودکان و نوجوانان از تفریحات سالم برخوردار بشوند. در مراکز مشاوره یکی از مشکلاتی که خانم ها و کودکان و نوجوانان مطرح می کنند این است که پدر با داشتن امکانات مالی از بردن آن ها به سفر و تفریح امتناع می کند. باید دانست که تفریحات موجب انبساط خاطر و سلامت روانی می گردد.

سرگرمی و ایجاد تنوع

نیاز دیگری که در اوقات فراغت رفع می شود، نیاز کودکان و نوجوانان به سرگرمی و تنوع داشتن است. بخشی از درگیری های درون منزل که میان کودکان رخ می دهد به این دلیل است که آن ها بیکارند و وسیله ای برای سرگرمی ندارند. لذا یکی برای دیگری ادا در می آورد و او نیز در عوض وی را می زند. اما وقتی هر دو دارای سرگرمی خاص باشند، فرصت کمتری برای ایجاد مزاحمت و درگیری با یکدیگر دارند.

مسئله تنوع نیز امری مهم است و زندگی بدون تنوع خسته کننده می باشد. پس تنوع در گذراندن اوقات فراغت باعث ایجاد تنوع در زندگی می گردد و تنوع مانع پدید آیی افسردگی است. آنچه افسرده ها از آن گله مند هستند، نداشتن تنوع در زندگی و یکنواخت شدن آن است. پس با راهنمایی فرزندان به انجام فعالیت های متنوع، زمینه علاقه مندی آنان به زندگانی را فراهم آوریم.

شکوفایی استعداد های شخصی

هر یک از کودکان و نوجوانان دارای استعدادهایی هستند. در تعریف استعداد گفته اند که آن توانایی بالقوه ای است که اگر در محیط مساعدتری قرار بگیرد، به شکوفایی می انجامد. فردی که استعدادهایش به نحو مطلوبی به شکوفایی رسیده باشد به تعبیر مازلو به خود شکوفایی دست یافته است. یکی از زمینه هایی که موجب رشد استعداد ها را فراهم می آورد پرداختن به فعالیت هایی است که فرزند در اوقات فراغت انجام می دهد.

از جمله راه هایی که می توان از طریق آن ها مبادرت به شناخت استعدادهای کودکان و نوجوانان نمود ملاحظه کردن کارهایی است که آنان با علاقه انجام می دهند و نیز به تکرار آن می پردازند. پس در لحظه هایی که کودکان و نوجوانان خود مایلند به فعالیتی روی آورند، بهتر می توان به شناخت استعداد ها و علایق آنان پی برد و تمهیدات و امکانات لازم را برای رشد و بالندگی استعدادهایشان فراهم کرد.

شکوفایی فردی و اجتماعی

گذران اوقات فراغت باید به نحوی باشد که زمینه های لازم را برای شکوفایی فردی و اجتماعی را فراهم آورد. زیرا شکوفا کردن استعداد ها از اهم وظایف تعلیم و تربیت است. انسان بالنده در تفکر مازلو فردی است که به خود شکوفایی رسیده باشد و یکی از عواملی که به خود شکوفایی فرد کمک می کند، به تعبیر آلن بیرو، گذران اوقات فراغت است.

در حین گذران اوقات فراغت که فعالیتی آزاد و اختیاری است فرد به دلخواه خود به فعالیتی می پردازد که هم استعداد آن را دارد و هم به آن علاقه مند است، قطعا به شکوفایی در بعد فردی می رسد. شکوفایی در بعد اجتماعی نیز آن گاه محقق می گردد که فرد در کنار جمعی به فعالیت می پردازد و از طریق فراگیری مهارت های اجتماعی (Social skills) و مهارت های زندگی (Life skills) به رشد و بالندگی بیشتری دست یابد. نتیجه آنکه حاصل گذران اوقات فراغت دست یافتن به شکوفایی فردی و جمعی است.

اوقات فراغت و بهداشت روانی

حسن گذران اوقات فراغت تضمین کننده سلامت و بهداشت روانی انسان است. اشتغال مستمر و بدون وقفه فکری و عملی موجب خستگی جسمی و ذهنی می گردد. به گونه ای که فرد به تدریج نشاط و سرزندگی خود را از دست می دهد. در واقع فشارهای ناشی از اشتغال ممتد ذهنی و جسمی (به خصوص ذهنی) نه تنها ممکن است با از دست رفتن نشاط و تعادل حیاتی فرد همراه باشد، بلکه در مواقعی عامل مهمی برای بروز بسیاری از اختلالات روانی، همچون افسردگی ها و نارسایی های جسمی، به ویژه از نوع بیماری های روان تنی (سایکوسوماتیک) محسوب می شود.

در این شرایط برخورداری از یک برنامه جامع و پیش بینی فرصتی آزاد و فارغ از کار موظف و بهره بری از آن، اولین و مهمترین گام در پیشگیری از آسیب های ذهنی و حفظ بهداشت روانی است. فقدان حداقلی از اوقات فراغت در زندگی روزمره، ولو ساعتی یا کمتر از آن، باعث افزایش اضطراب یا فشار روانی شده، زمینه اختلال در قوای حسی و ادراکی را فراهم می آورد و فرد در تفکر مولد و خلاق با مشکل جدی مواجه می گردد.

به طور مسلم همان طوری که ذکر شد فشار ذهنی و روانی ناشی از فعالیت ها و مشغله های مستمر و بی وقفه نه تنها موجب اختلال در بهداشت روانی فرد می شود بلکه قدرت فراگیری، ادراک مطالب و نگاه داری ذهنی را به حداقل می رساند. لذا ضروری است که اولیاء و مربیان ضمن توجیه کودکان و نوجوانان نسبت به اهمیت، ارزش و نقش حیاتی اوقات فراغت در چگونگی حسن گذران فرصت های آزاد، آن ها را یاری می دهند. بدون شک در بعضی از موارد علت افت تحصیلی دانش آموزان را باید در وجود بی نظمی و بی برنامه گی در رفتار تحصیلی آن ها جست.

به نظر کارشناسان مسئله فراغت کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از اهم مسائل قابل بحث در تربیت است. از یک سو می تواند عامل رشد و سعادت کودکان به حساب آید و از سوی دیگر موجب بدبختی فساد و انحطاط آن ها، عامل رشد و سعادت است در آن گاه که والدین و مربیان بتوانند به نحوی شایسته در آن برنامه ریزی کنند و از اوقات فراغت این نسل نیکو استفاده نمایند.

طبعا عامل بدبختی و فساد است در آن هنگام که آنان به پناه خود رها شوند و در خانه و مدرسه عامل سرگرمی و اشتغالی برایشان نباشد. این مسئله دامن گیر همه خانواده ها و همه گروه ها و موسساتی است که به نحوی با کودکان و نوجوانان و جوانان سرو کار دارند. هدف اصلی اجرای طرح موجود ایجاد فضایی مناسب جهت گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان  و تحقق بخشیدن به برخی از نیازهای مربوط به این زمان می باشد و می تواند چنین پیامدهایی را به دنبال داشته باشد:

نظم و محتوا به اوقات فراغت بخشیده می شود.
قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در جمع، ایجاد روابط گروهی و فراهم نمودن محیط تعامل اجتماعی
ایجاد لحظات شادی آور و لذت بخش برای فرزندان و خانواده ها
ایجاد زمینه ای مناسب جهت تخلیه انرژی کودکان و نوجوانان
آگاهی دادن به مردم درباره مفهوم و کارکرد اوقات فراغت و تغییر نگرش آنها در این جهت که اوقات فراغت صرفا استراحت کردن و بدون فعالیت کردن نیست.

 

طرح توجیهی شهربازی

شرایط و تعداد نوبت کاری

برنامه ریزی صورت گرفته برای فعالیت این مجموعه به گونه ای است که این شهربازی در تمام روزهای سال به جز تعطیلات رسمی مربوط به مراسم عزاداری فعال می باشد.

ساعت کاری این شهربازی در نوبت صبح از ساعت ۱۰ آغاز شده و تا ۱۲ ادامه می یابد و در نوبت بعد از ظهر از ساعت ۱۶ الی ۲۱ پذیرای مراجعه کنندگان خواهد بود.

بنابراین ساعات کاری مفید این مجموعه روزانه ۷ ساعت خواهد بود. با احتساب ۳۵۰ روز کاری در سال برای این مجموعه، مجموعه ساعات کاری و ظرفیت کاری این شرکت در سال معادل ۲۴۵۰ ساعت کاری مفید خواهد بود.

 

معرفی محصولات طرح توجیهی راه اندازی شهربازی

محصولات این طرح خدماتی است که به مراجعه کنندگان داده می شود. این خدمات به صورت فرصتی است که از طریق کارت های مغناطیسی شارژ شده در اختیار مشتریان جهت استفاده از امکانات شهربازی گذاشته می شود.

 

برآورد ظرفیت ها و درآمدهای طرح

با مطالعه اطلاعات مربوط به ظرفیت تجهیزات شهربازی موجود در لیست ماشین آلات که در ادامه گزارش آمده است می توانید دریابیدکه با وجود چنین تجهیزاتی امکان خدمت دهی به ۱۵۶ مشتری در آن واحد وجود دارد. بررسی ها صورت گرفته همراه با زمان سنجی و مطالعات آماری نحوی عملکرد مجموعه ای مشابه در شهر بوشهر و شیراز نشان می دهد در طول ساعات متوسط کار این چنین شهربازی هایی تعداد افرادی که به یک دستگاه بازی مراجعه می کنند ۴ نفر در ساعت یا به عبارتی هر ۱۵ دقیقه یک نفر است.

از طرف دیگر متوسط مدت زمان خدمت دهی تجهیزات گوناگون به مراجعه کنندگان ۷٫۵ نفر در ساعت یا به صورت واضح تر می توان گفت متوسط زمان خدمت دهی ۸دقیقه تبعیت می کند. با در نظر گرفتن اطلاعات فوق و انجام محاسبات نه چندان دشوار می توان دریافت در یک چنین سیستمی در حالت عادی و در ساعات متوسط کار بدون تشکیل صف (به دلیل کمتر بودن زمان خدمت دهی نسبت به فاصله زمانی مراجعه دو مشتری به یک دستگاه)، ۱۵۴ کانال خدمت دهی در هر ساعت ۴ بار مورد مراجعه مشتریان قرار خواهد گرفت و ۳۲ دقیقه مشغول خواهند بود. بنابرای ظرفیت این شهربازی به شرح زیر برآورد می شود.

مجموع ساعات کاری در سال * دفعات مراجعه به هر کانال در ساعت * تعداد کانال های خدمت دهی = ظرفیت طرح

۱۵۰۹۲۰۰ = ساعت ۲۴۵۰ * بار۴ * کانال ۱۵۴ = ظرفیت طرح

امکانات این مجموعه به صورتی است که می تواند در طول سال ۱۵۰۹۲۰۰ بار توسط بازی های مختلف به مراجعه کنندگان خود خدمت دهد.

 

طرح توجیهی راه اندازی شهربازی و وضعیت بازار

استراحت، تجدید قوا و تمدد اعصاب و تفریح و سرگرمی در رشد شخصیت، برقراری تعادل و در شکل گیری هویت، کسب معلومات و ارتقای آگاهی ها و پرورش و شکوفایی استعداد ها و خلاقیت ها بسیار مهم است که همگی از جمله کارکردهای اوقات فراغت به شمار می روند. بررسی نحوه گذران اوقات فراغت جوانان نشان می دهد که در اکثر مناطق شهری به ویژه شهر های بزرگ، رفتن به پارک ها و خیابان ها، مجموعه های تفریحی و کافه تریاها اگرچه می تواند هیجانات انباشت شده جوانان را تخلیه کند، ممکن است زمینه بروز هرگونه تحرک و فعالیت مهار نشدنی را فراهم کند که این فرآیند گاه به صورت رفتارهای غیر اجتماعی و بعضا ضد اجتماعی خود را نشان می دهد.

بسیاری از تبهکاری ها، ستیزه جویی ها و انجام کارهای خلاف و زیانمند در ایام فراغت خود را سپری کنند. این در حالی است که هر نوجوان ۱۱ تا ۱۹ ساله در تابستان ۸ ساعت و در فصل های دیگر ۳ ساعت وقت فراغت دارد. به گزارش ایسنا، نتایج تحقیقات نشان می دهد، دو سوم زمان آزاد جوانان جامعه، به شیوه های غیرفعال اوقات فراغت اختصاص دارد و ۸٫۶۲ درصد جوانان اوقات فراغت خود را درون خانه و به تنهایی و به صورت فردی می گذرانند و ۳٫۵۲ درصد نیز اوقات فراغت خود را فاقد هیجان و تحرک می دانند. یکی از مهم ترین ابزارهای غنی سازی اوقات فراغت ایجاد تفریحگاه های مناسب است. به طور قطع در صورت انجام برنامه ریزی مناسب برای این بخش مهم از زندگی انسان می توان به نتایج قابل توجهی دست یافت.

طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان بوشهر ۱۹۵۲۲۲ نفر اعلام شده است. در صورتی که ۸۵% از این افراد امکان استفاده از شهربازی را داشته باشند و هر کدام تنها ۴ بار در سال به شهربازی مراجعه کنند و در هر بار مراجعه نیز هر فرد ۴ بازی انجام دهد مجموع تقاضا برای استفاده از تجهیزات در طول سال دو میلیون و ششصد و پنجاه و پنج هزار بار خواهد بود. این برآورد با در نظر گرفتن حداقل میزان استقبال از این شهربازی انجام شده است، بدیهی است با توجه به موقعیت مکانی شهربازی شادی شهر و همچنین عدم وجود فضاهای تفریحی مناسب جهت استفاده رده سنی مذکور در شهر بوشهر، امکان مواجه شدن با تقاضای بیش از این مقدار نیز غیر قابل پیش بینی و غیر محتمل نخواهد بود.

گروه صنعتی بیات وظیفه خود می داند که در ارائه مشاوره شهربازی و ارائه طرح و پلان برای فضایی که در نظر دارید از هیچ کمکی دریغ نکند. همیشه همراه شما عزیزان خواهیم بود.

 

 

 

مقالات شهربازی

تاسیس شهربازیدرآمد شهربازیراه اندازی شهربازیسود شهربازیطرح توجیهی اقتصادی شهربازیطرح و مشاوره شهربازیمبلغ سرمایه گذاری شهربازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *